Sign In

Remember Me

בריחת מוחות

בריחת מוחות (באנגלית: Brain Drain) הינה תופעה חברתית של הגירת אנשים משכילים ומיומנים בעלי מקצועות מבוקשים למטרות עבודה או מחקר במדינות אחרות. התופעה שהחלה לפני מאות שנים צברה תאוצה בחמישים השנים האחרונות. בתקופת המלחמה הקרה, בשנות ה- 60 של המאה העשרים היתה בריחה של מוחות מגרמניה המזרחית למערב. זליגה זו של מדענים ומשכלים היתה אחת הסיבות להקמתה של חומת ברלין שנועדה, בין השאר, לחסום את הבריחה של אנשי המדע.

המדינה משקיעה משאבים אדירים בחינוך הדור הצעיר ומטפחת דור משכיל ומיומן בידיעה שבבוא היום הוא ינהל בה את חייו ויקח חלק בפעילות הכלכלית חברתית במדינה. אך כאשר צעירים משכלים עוזבים את המדינה, חיים ועובדים בחו"ל המדינה הקולטת קוצרת את פרי השקעה של המדינה שהשקיעה בהם בילדותם.

למרות שבכל העולם התופעה קיימת, בישראל היא חריפה במיוחד. הפקרת מערכת החינוך החילונית לטובת הדתית-חרדית וניהול המדינה על ידי גנרלים בדימוס גרם למאות אלפי אזרחי ישראל לבחון אפשרויות הלימודים והתעסוקה בחו"ל שם הרמה, השכר ואיכות החיים גבוהה יותר.
אך יש גם שמרווחים מבריחת המוחות. הרוב המכריע של העוזבים הם צעירים אקדמיים וחילונים. הקטנת מספר החילונים במדינה משרת היטב את מטרתם של המפלגות הדתיות-חרדיות (וגם של הערביות) להגדיל את כוחם בכנסת.

בתמונה: מפת בריחת מוחות עולמית                       מקור: www.oecd.org

בשנים האחרונות ממשלת ישראל בשיתוף עמותות וחברות פרטיות במשק מציעים הטבות, הקלות מס ומענקים לתושבים חוזרים ולאקדמים בעלות של 450 מיליון ש"ח תחת הסיסמא "מחזירים את המוחות הביתה". שר האוצר שנסע לבוסטון להחזיר אקדמים ישראלים ניסה, בדמגוגיה זולה, להרביץ ציונות אך שמע מהם את האמת: בישראל אפשרויות התעסוקה מוגבלות, השכר נמוך ואיכות השירותיים הציבורים נמוכה.

מוטב היה אילו שר האוצר וצמרת ההנהגה הישראלית היו מבצעים את תפקידם לרווחת האזרח כי בעוד עשרים שנה בלבד נצטרך לשאול את עצמנו "איך הפכנו למדינת עולם שלישי?" זו הסיבה שאנחנו פונים ומעודדים צעירים חילונים ומשכילים ללמוד ולעבוד בחו"ל.


Subscribe
Notify of

1 תגובה
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ולריה
Guest
3 years ago

מעולה.