Sign In

Remember Me

מדריך עולמי: באילו מדינות אפשר לעשן קנאביס בשקט?

winnerמאמר אורח מאת ע.ל.

במאמר הראשון דיברנו על צמח הקנאביס, הסגולות הרפואיות והתעשייתיות שלו, ואיך הוא הוצא מהחוק במרבית מדינות העולם בשל אינטרסים כלכליים של חברות התרופות. אמנם הקנאביס עדיין "נהנה" ממעמד לא חוקי בהרבה מדינות בעולם (כולל ישראל), אבל בשנים האחרונות המצב מתחיל להשתנות: לא מעט מדינות בעולם מתחילות להבין שמלחמה בקנאביס היא דבר מיותר, שלמעשה לא תורם לאוכלוסיה דבר פרט לבזבוז משאבים וכספי ציבור, לצד פתיחת תיקים פליליים והחתמת שמם של "עבריינים ללא קורבנות", אותם אזרחים נורמטיביים שכל פשעם הוא עישון ג'ויינט אחרי יום עבודה. למזלנו, יש לא מעט מדינות בעולם בהן אפשר פשוט לעשן בשקט. אם חשבתם שהולנד נמצאת בחוד החנית לבדה – תחשבו שוב. בשנים האחרונות מספר לא מבוטל של מדינות, בעיקר באירופה ובאמריקה הלטינית, החלו במדיניות של דה-קרימינליזציה (אי הפללה), והעבירו חוקים חדשים המאפשרים לאזרחים לגדל בעצמם את צמח הקנאביס לשימוש אישי! במדינות מסויימות הקנאביס אפילו מסופק לאזרחים בפיקוח ממשלתי, או אפילו ע"י הממשלה עצמה.

לפני שנמליץ לכם איפה כדאי מאוד לבקר או לחיות אם אתם אוהבים קנאביס, נתחיל בסיווג מדינות העולם השונות לפי רמת הסובלנות של הממשל והחוק כלפי הצמח:

World-cannabis-lawsתמונת מצב של חוקיות הקנאביס בעולם, מעודכן לתחילת 2013 (לחץ להגדלה)

* שימו לב: הנתונים עלולים להשתנות, לכן תמיד כדאי לבדוק במספר מקורות בסמוך למועד הנסיעה

קנאביס בעולם: תמונות מצב

ליגליזציה כמעט מלאה (חוקי לשימוש אישי וגידול ביתי של מס' עציצים): פורטוגל, אורוגואי, ארגנטינה, ספרד

אי-הפללה (אין אכיפה או ענישה כשמדובר בכמויות קטנות): הולנד, צ'כיה, גרמניה, קנדה, בלגיה, שוויץ, דנמרק, קרואטיה, חלק ממדינות אוסטרליה, מכסיקו, פרו, צ'ילה, ברזיל, קולומביה, אקוודור, איראן (הפרסים נוהגים לאכול את זרעי הקנאביס!)

לא חוקי אך בקושי נאכף כשמדובר בכמויות קטנות: ישראל, הודו, קפריסין, רומניה, חלק ממדינות ארה"ב, חלק ממדינות אוסטרליה, בריטניה (נהוג לתת רק קנס בכמויות קטנות)

לא חוקי ואין סימפטיה: יפן, צרפת, רוסיה, חלק ממדינות ערב, חלק ממדינות ארה"ב (השמרניות והכושלות מביניהן)

מסוכן ביותר, בכמויות גדולות יכול להגיע גם לעונש מוות: תאילנד, סינגפור, מלזיה (הכי מסוכנת בתחום!), ויטנאם, אינדונזיה, ערב הסעודית, דובאי, אבו דאבי, פיג'י, סין (יותר מ-5 קילו)

ו… הפתעה! המדינה היחידה בה הקנאביס 100% חוקי ואפילו לא נחשב לסם: צפון קוריאה! כן, אתם קוראים נכון, דווקא בדיקטטורה האיומה הזו הקנאביס חוקי לחלוטין וגודל פרא בצידי הדרכים, ככל הנראה כאקט מחאתי מול העולם המערבי, ובגלל בידודה של צפון קוריאה היא עושה שימוש נרחב בתוצרי ההמפ (זן של קנאביס המיועד לתעשייה) המשובחים, דוגמת ניירות, בדים, חבלים ואפילו בטון. אמנם מדריכי תיירות הגדירו את צפון קוריאה "גן עדן לאוהבי קנאביס", אבל כדאי לזכור שמדובר אחרי הכל במפירת זכויות האדם מס' 1 בעולם.

מדריך עולמי

איזה מקומות בעולם הם גן עדן למי שרוצה לשלב איכות חיים ותרבות קנאביס מפותחת?

הולנדהמדינה שלקחה את זה הכי רחוק, עם מאות קופישופס ברחבי המדינה, חנויות מסודרות שבהן ניתן לרכוש פרחי קנאביס משובחים או חשיש איכותי מתפריטים מסודרים, לקבל מידע, לעשן ברוגע ולהרגיש איך זה נראה כשלא עושים מקנאביס ביג דיל. תרבות הקנאביס באמסטרדם מאוד מפותחת ומפתיעה ביותר בביקור הראשון בעיר. כמות המוצרים הנלווים, למשל, היא אינסופית. מבחינת העושר התרבותי, הצבעוניות וההשקעה, תרבות הקנאביס בהולנד מזכירה מאוד את תרבות הוויסקי בסקוטלנד, תרבות הבירה בבלגיה, תרבות התיאטרון באנגליה או תרבות הבשר בארגנטינה. בהולנד לא רק שלא תרגישו אאוטסיידרים, אלא שאתם הולכים להיכנס לגן עדן אמיתי לאוהבי העשב המתוק.

מדי כמה שנים מרחפת עננה של שמועות שאולי בשנה הבאה יאסרו את מחירת הקנאביס לתיירים בהולנד, אך בעלי החנויות וראשי הערים הגדולות מתנגדים בתוקף. בינתיים השמרנים בהולנד לא ממש מצליחים להביא לשינוי, וגם תוכנית "אישורי הגראס" לאזרחים בלבד שהיתה אמורה להתחיל בשנת 2013, נעצרה ע"י הממשלה, ככה שבינתיים הולנד היא עדיין מקום ראשון בתחום.

Amsterdamאמסטרדם. כאן תוכלו להדליק ג'ויינט של חופש

coffee-shop-amsterdamתפריט ממוצע של קופישופ באמסטרדם

coffee-shop-amsterdam-realמדי פעם תמצאו גם תפריטים מוחשיים יותר

vondelpark-amsterdamוונדל פארק, עוד מפלט של שלווה ויופי באמסטרדם

abraxas-coffeeshop-amsterdamאברקסס, אחד מיני קופישופס רבים באמסטרדם המופלאה

קנדה – מובילה עולמית בגידול ובאיכות הקנאביס, בסובלנות כלפי הצמח ובאחוזי שימוש גבוהים (44.5 אחוזים מהקנדים התנסו בקנאביס במהלך חייהם). הרשויות סובלניות מאוד כלפי אחזקה בכמיות קטנות, ובערים טורונטו וונקובר אפשר למצוא קופי-שופס בסגנון "תביא את החומר בעצמך" לצד תרבות קנאביס מהעשירות והמפותחות בעולם (הקנדים ידועים כמומחים הגדולים ביותר לגידול קנאביס באופן מקצועי). 'בירת הקנאביס' של קנדה היא ונקובר, העיר היפהפיה בחוף המערבי של קנדה, שבה ניתן למצוא קופי-שופס, חנויות למגדלים ולציוד. רחוב הייסטינגס (Hastings) בעיר זוכה לכינוי "וונסטרדם" ובו תרבות הקנאביס המפותחת ביותר באיזור. תוסיפו לזה את האווירה הפסטורלית, הפארקים האינסופיים, הנוף עוצר הנשימה של האיזור כולו ואיכות החיים הגבוהה בעולם, והגעתם לאוטופיית קנאביס משובחת.

demonstration-for-cannabis-in-montrealהפגנה בעד קנאביס במונטריאול

coffee-shops-in-vancouverחנויות קנאביס' בעיר ונקובר, העיר היפה והליברלית בקנדה

medical-cannabisמרכז חלוקת המריחואנה הרפואית השישי שנפתח בעיר ונקובר

צ'כיה – המובילה באירופה באחוז המשתמשים באוכלוסיה – מעל 15%. צרכנית הבירה מס' 1 בעולם היא גם מדינה שהיתה מאז ומעולם סובלנית במיוחד כלפי קנאביס. הצ'כים אוהבים להתמסטל ולהשתכר, ובשנת 2010, בעקבות מחקר שהראה שמדיניות ההענשה רק הגבירה שימוש בסמים מסוגים שונים, החליטו בצ'כיה להפסיק לאכוף אחזקה של סמים מכל הסוגים (אך מומלץ תמיד להתעדכן אם החוק השתנה לפני שנוסעים, מה גם שהפוסט הזה לא מעודד צריכה של סמים מכל סוג, בטח לא כאלה שאינם קנאביס). באופן לא מפתיע, לא קשה למצוא חומר טוב בצ'כיה בכלל ובפראג היפהפיה בפרט, ותרבות הקנאביס (לצד תרבות בכלל) מאוד מפותחת במדינה. החוק בצ'כיה מתיר לגדל עד 5 (!) צמחי מריחואנה בבית, ולשאת עד 15 גרם מחוץ לבית.

Pragueבפראג תמיד יש מה לשרוף

דנמרק – בבירה קופנהגן, עיר שמזכירה בליברליות, בנינוחות, בתעלות ובתרבות האופניים שלה את אמסטרדם, ישנו רובע בשם כריסטיאניה, שנחשב לרובע אוטונומי/קומונה עצמאית, איזור שהיה פעם בסיס צבאי ועליו השתלטו היפים בשנות השבעים והפכו אותו לאיזור אלטרנטיבי שבו הממשלה כמעט שלא מתערבת, ובו ישנם דוכנים לממכר קנאביס על שלל צורותיו, שמרוכזים ברחוב פושר (Pusher Street). בכריסטיאניה יש חוק אחד: אסור לצלם תמונות. מדובר במקום מעניין למי שרוצה, לצד העישונים, לראות איך נראית מובלעת אנרכיסטית/אלטרנטיבית בליבה של עיר אירופאית שלווה, אבל המקום בהחלט לא מתאים לכל אחד, ויש בו חלקים שנראים מוזנחים או אפלים. מעבר לכך, בדנמרק כולה ההתייחסות לקנאביס היא ליברלית ביותר, ולמרות שמבחינת החוק היבש צריכתו עדיין אסורה, הרשויות משתדלות להעלים עין מהתופעה.

Denmarkהכניסה לכריסטיאניה. מובלעת היפית בתוך בירת דנמרק

christinaia-in-denmarkדוכן חשיש בכריסטיאניה (בקופסאות השקופות: פרחי מריחואנה, על השולחן: חשיש מסוגים שונים. משמאל למעלה: ג'ויינטים מגולגלים מראש)

אוסטרליה ארץ של שמש, חופש, שלום ושלווה, וגם של סובלנות מדהימה כלפי קנאביס. החוק באוסטרליה שונה ממדינה למדינה (למי שלא יודע אוסטרליה מחולקת למדינות, כמו ארה"ב), אך במספר מדינות (בעיקר בדרום ובמערב אוסטרליה) השימוש האישי בקנאביס מותר בכמויות קטנות. בנוסף, מציעה אוסטרליה תרבות קנאביס מפותחת מאוד, שמתאימה לאורח החיים הרגוע ונטול הדאגות של האוסטרלים ולתרבות הליברלית שלהם, שמזכירה מאוד את זו של החוף המערבי בארה"ב.

Australiaהשמש האוסטרלית מבטיחה גידול משובח

גרמניה – מהמדינות הסובלניות באירופה כלפי הקנאביס. בגרמניה החוק מאפשר אחזקה של עד 6 גרם קנאביס, ובערים כמו ברלין אפילו 10 גרם. בנוסף, בגרמניה תרבות קנאביס מפותחת למדי.

Berlinתהלוכת קנאביס בברלין. עיר של תרבות, ליברליזם וקנאביס

ספרד – שיאנית אירופה בגידול מריחואנה. החוק בספרד מתיר גידול של קנאביס לשימוש עצמי, וחלק נרחב באוכלוסיה מנצל את ההיתר ומגדל חומר משובח בביתו. ספרד מלאה בחנויות גידול, תערוכות קנאביס, תרבות קנאביס עשירה (לצד תרבות עשירה בכלל) ואפילו "מועדוני קנאביס" פרטיים. הספרדים אוהבים קנאביס, ובינתיים המדיניות הליברלית שלהם כלפי הצמח רק מוכיחה את עצמה כמוצלחת.

Spainתערוכה בינלאומית לגידול מריחואנה והמפ בספרד

שוויץ – ידועה לא רק בנוף האלפיני היפהפה ובתרבות המעורבת העשירה שלה, אלא גם בסובלנות כלפי מריחואנה וחשיש. בשנים האחרונות הרשויות מעלימות עין מגידול של עד ארבעה שתילי קנאביס, פעולה שנחשבת כנורמטיבית כמעט לחלוטין בחברה. שוויץ היא גם מובילה עולמית בכל הנוגע לשימוש בקנאביס בתעשייה (המפ), ובקנאביס רפואי.

switzerlandג'ויינט על רקע האלפים השוויצרים? אפשרי בהחלט!

פורטוגל – המדינה עם מדיניות הסמים הליברלית ביותר באירופה. כחלק משינוי מדיניות המלחמה בסמים במדינה, הוחלט לבטל בשנת 2001 את העונשים הפליליים על אחזקת כמויות קטנות של קנאביס, ואף סמים קשים כמו קוקאין או הרואין. הממשל בפורטוגל הבין שאין דבר כזה "עולם ללא סמים" ושעדיף להתמקד בהסברה וטיפול מאשר בענישה והוקעה. אמנם מדובר בדה-קרימינליזציה (אי-הפללה) ולא ליגליזציה של ממש (שלא קיימת למעשה בשום מקום בעולם, פרט לצפון קוריאה), אבל בפורטוגל ניתן להחזיק באופן חוקי עד 25 (!) גרם של מריחואנה או 5 גרמים של חשיש.

Lisbon-Portugalעבד להם. הפגנה בעד ליגליזציה של קנאביס בליסבון

בלגיה – שכנתה הדרומית של הולנד היתה מהמדינות הראשונות בעולם שבה החוק הבחין בין אחזקת מריחואנה לשימוש אישי לשאר עבירות הסמים. לפי החוק בבלגיה, אדם בוגר רשאי להחזיק ברשותו עד 3 גרם של קנאביס. תוסיפו לזה ארץ שלווה, תרבות בירה ואוכל עשירה ומרחק נסיעה מצחיק לאמסטרדם או פריז – וקיבלתם עוד מדינה שיכולה להתאים מאוד לחובבי העשב המתוק.

Belgiumברוז', מנפלאותיה של בלגיה

ארגנטינה – בואנוס איירס היא לא רק עיר יפהפיה ושוקקת חיים בסגנון אירופאי בדרום אמריקה, מסתבר שהיא גם מרכז קנאביס עולמי, לצד עיירות יפהפיות נוספות בהן ניתן לגדל (ולעשן) באופן חוקי כמעט לחלוטין. בשנת 2009 קבע בית המשפט העליון של ארגנטינה שמריחואנה לשימוש אישי היא חוקית למהדרין, וניתן אף לגדל מספר שתילים בבית.

Argentinaארגנטינאי מטפח באהבה וללא פחד את העציץ שלו

צ'ילה – במדינה היפה והמפותחת בדרום אמריקה ממש לא עושים ביג דיל מקנאביס. לבוגרים מותר לצרוך קנאביס בכמויות קטנות ובדלתיים סגורות ללא הפרעה מצד הרשויות, ותרבות הקנאביס פורחת

Chileחגיגות 'יום הקנאביס' בסנטיאגו דה צ'ילה

בנוסף, ארבע מדינות בארצות הברית נחשבות לסוג של גן עדן לאוהבי קנאביס. באופן לא מפתיע, כל ארבעת המדינות הללו נמצאות בחוף המערבי של ארה"ב, איזור הידוע בליברליות ובסובלנות שלו:

המדינות וושינגטון וקולורדו, ארה"ב – שתי המדינות החלוצות, בהן עבר בשנה שעברה חוק במשאל עם שהתיר את השימוש בקנאביס לשימוש אישי. במדינת וושינגטון, בה נמצאת סיאטל, שזוכה בשנים האחרונות לתואר "העיר הכי מגניבה בארה"ב" (בונוס: הישראלים עוד לא גילו אותה!) כלבי המשטרה כבר אולפו שלא לחפש קנאביס. תוסיפו לזה את פסטיבל הקנאביס הגדול בעולם, ה"המפ-פסט", את מורשת התרבות והמוזיקה האדירה של העיר (כשמדברים על סיאטל אי אפשר שלא להזכיר את ג'ימי הנדריקס ואת סגנון הגראנג' המזוהה עם להקות כמו נירוונה ופרל ג'אם), בתוספת קולינריה, יין, קפה (סיאטל היא בירת הקפה של ארה"ב והעיר ממנה הגיעה רשת סטארבאקס) ואוניברסיטאות ענק עם סטודנטים מכל העולם, יחד עם הנוף והטבע עוצר הנשימה של האיזור – והגעתם לסוג של אוטופיה יפהפיה וצעירה ברוחה, עם פתיחות וסימפטיה לקנאביס, לתרבות עשירה ולכל מה שטוב בחיים בכלל. במדינת קולורדו גם עבר חוק דומה, וכעת גם מדינת הטבע היפהפה והעיר דנבר הופכות למוקד עלייה לרגל לחובבי הצמח המתוק.

Seattle-Washingtonחגיגות בסיאטל בעקבות תוצאות משאל העם, שקבע שהקנאביס יהיה חוקי במדינת וושינגטון

המדינות קליפורניה ואורגון, ארה"ב – מדינות יפהפיות, מגוונות ומאוד ליברליות, אך לצערם הרב של התושבים, דווקא בשתי המדינות הללו, בהן תרבות הקנאביס היא המפותחת ביותר בארה"ב, משאל העם לא הצליח (בקליפורניה למשל הוא נפל על אחוז בודד) ולכן עדיין הקנאביס לא נמצא במעמד חוקי. בקליפורניה ישנם איזורים, כמו העיר אוקלנד, הסמוכה לסן-פרנסיסקו, שהרובע הסובלני ביותר שלה, בו פועלים מספר חנויות קופי-שופס, זכה לשם "אוקסטרדם". בחנויות הללו ניתן לרכוש מריחואנה ולעשן במקום על פי המודל ההולנדי, אבל רק באישור רופא (בקליפורניה קל מאוד לקבל אישור רפואי לקנאביס). באוקלנד אפילו קיימת אוניברסיטה (!) למדעי הקנאביס, "אוניברסיטת אוקסטרדם", בה מכשירים את הסטונדטים לגידול מקצועי של מריחואנה רפואית, וגם הופכים אותם ל"מומחי קנאביס" עסקיים, כהכנה ליום שבו הצמח יהפוך להיות חוקי בארה"ב ויהיה ניתן להתפרנס ממכירתו. מלבד הקופישופס הרפואיים שפזורים ברחבי קליפורניה, ותרבות הקנאביס המאוד מפותחת של ערים כמו סן-פרנסיסקו ולוס אנג'לס, ראוי לציין לטובה גם את פורטלנד, העיר המרכזית של מדינת אורגון, עיר בוהמית שנחשבת לא רק לאחת מהערים הירוקות והמתקדמות בארה"ב, אלא גם לצומת מרכזית של 'תעבורת קנאביס' מהדרום לצפון, מה שהופך אותה ליעד נוסף על ציר הקנאביס המפותח של החוף המערבי בארה"ב, מקום בו אפשר להנות משלווה, איכות חיים וקנאביס ברמה הגבוהה ביותר.

hempfest-festivalפסטיבל ה'hempfest' של סיאטל, פסטיבל הקנאביס הגדול בעולם והמקביל הסטלני של ה'אוקטוברפסט'

oaksterdam-universityאוניברסיטת אוקסטרדם, הראשונה בעולם ל'מדעי הקנאביס'

festival-in-portland

פסטיבל קנאביס בפורטלנד

* הערה חשובה: המאמר הזה, בניגוד למה ששמרנים מסויימים עלולים לחשוב, אינו מעודד שימוש בקנאביס ובטח שלא בסמים מכל סוג. המאמר נכתב כדי לפתוח לכמה שיותר אנשים את הראש, כדי שיבינו שמאחורי רדיפת הצמח מסתתר עוול היסטורי שלא מערב דאגה אמיתית לאזרחים אלא בעיקר אינטרסים כלכליים. אנחנו לא בעד שימוש בקנאביס – אנחנו נגד מדיניות של הפחדה, הענשת "עבריינים ללא קורבנות" וסילוף המציאות, זה הכל.


סרטון על אוקסטרדם, אוקלד (קליפורניה), מרכז הקנאביס של החוף המערבי בארה"ב


כתבה בערוץ חדשות אמריקני על אוניברסיטת אוקסטרדם

מאמר מפורט ועדכני (מ-2013) לגבי מה שקורה היום בארה"ב עם הקנאביס (מומלץ!)

יעדים נוספים לחובבי עשבים מתוקים

think-about-it

נכתב על-ידי ע.ל.
כל הזכויות שמורות לכותב המאמר ולאתר leaveisrael.com.

 


Subscribe
Notify of

13 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments